Selecteer een pagina

Agenda biedt kijkje in leven van blogger. Als je persoonlijk blogt, kun je zo je lezers nog meer betrekken in je leven. Blog je zakelijk dan is het goed om te laten zien op welke events je bijvoorbeeld aanwezig bent.

Moet ik mijn agenda letterlijk delen?

Dit is nu typisch zo’n tip die je naar eigen inzicht kunt invullen. Je kunt letterlijk je agenda erbij nemen en alle afspraken overschrijven. Je beschrijft ieder uur wat je gepland hebt enzovoorts. Maar je kunt ook kiezen om de hoogtepunten te benoemen. Of juist die speciale afspraken die in je agenda staan; dat kan van heel leuk, spannend tot droevig gaan. Of je kiest als rubriek ervoor om iedere keer een bijzondere ontmoeting van die week te beschrijven; ook die is weer gelinkt aan je agenda.

Je kunt het ook helemaal anders aanpakken. Maak bijvoorbeeld een agenda van interessante evenementen voor je lezers. Dit kan ieder type blogger oppakken. Blog je zakelijk dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een overzicht van interessante lezingen. Of maak een rijtje van de beurzen waar je zelf aanwezig bent; misschien komen je lezers daar ook en kun je zo met je doelgroep in gesprek gaan. Organiseer je in je winkel leuke evenementen voor de klant; zet die dan eens in een bericht op een rijtje. Waarom zou je die tenslotte alleen in een overzichtje op je site delen. Schrijf er eens wat meer over.

Nog meer voorbeelden

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een agenda biedt zoveel inspiratie. Waarschijnlijk is het voor jou vooral een handig en onmisbaar ding (of applicatie in je telefoon), maar kijk er eens creatief naar. Blog je over fashion en bezoek je een Fashion Week dan kun je vooraf mooi een bericht schrijven over je agenda voor dat evenement. Welke shows ga je allemaal bezoeken? En van de reisblogger zou je een leuk overzicht van de aankomende persreizen op zijn of haar blog verwachten.

Lifestyle en beautybloggers hebben daarnaast heel veel leuke pers-events; deel vooraf iets over bijvoorbeeld de persdagen van pr-bureaus. Dat is namelijk een heel gerace langs al die verschillende bedrijven. Je merkt waarschijnlijk wel dat je blog ook vaak door startende bloggers wordt gelezen, of door mensen met een bovengemiddelde interesse in dit wereldje. Dan is zo’n kijkje achter de schermen echt geweldig. Je laat zien dat er soms echt veel afspraken aan een blogpost vooraf gaan.

Ontmoet je lezers

Als je deelt op welke evenementen jezelf aanwezig bent dan zul je ook sneller in contact komen met je lezers. Ik beschreef dat voordeel hierboven al voor de zakelijk blogger, maar voor iedere blogger heeft dit meerwaarde. Je leert zo je doelgroep nog beter kennen. Dat versterkt ook de band; want die zal waarschijnlijk nog vaker terugkeren op je site als je een fijn gesprek hebt gehad. Een gesprek waardoor je misschien wel op ideeën bent gekomen of aanpassingen hebt gedaan, waardoor je site nog beter bij de doelgroep past. Delen dus die agenda!

Deze bloggers deelden bijvoorbeeld een agenda bericht:
Hetvaltwelmaarnietmee.nl
modernehippies.nl
beautybydenies.nl

bloggen_tips_365_dagen_agenda_doelgroep_ontmoeten