Checklist: stel ‘m samen en help zo de lezers van je blog. Lijstjes worden doorgaans ontzettend goed gelezen. Maak je er een checklist van dan zorg je niet alleen voor vermaak, maar ook voor meerwaarde. Dit wordt zo’n bericht dat mensen er nog even bijpakken of vinden via Google.
Checklist of tutorial
Nu kun je een checklist natuurlijk in sommige gevallen ook vergelijken met een tutorial; tenslotte leg je uit hoe iets werkt. In beide gevallen kun je ‘m in stapjes opbreken, zodat je zelf puntsgewijs aan de stap kunt. Dus ja, dan zou je kunnen zeggen dat het hetzelfde is. Maar een tutorial gaat veel dieper; tot in detail wordt uitgelegd hoe iets werkt. Een checklist hoeft dat niet te doen; dat kan ook gewoon een fijn geheugensteuntje zijn.
Ook qua onderwerp vind ik dat er wel verschil in zit; maar dat is puur mijn mening. Dat kun jij helemaal anders ervaren. Bij technische zaken – en dan heb ik het niet alleen over apparaten, maar ook over blogzaken als het installeren van een nieuw thema of werken met bepaalde plugins – vind ik een tutorial een must. Luchtige zaken passen perfect in een checklist.
Voorbeelden
Schrijven over de WordPress SEO Plugin dan kun je hier zowel een tutorial als checklist van maken. In dat eerste geval leg je uit hoe je de plugin installeert en waar je op moet letten (én vooral waar je die functionaliteit dan kunt vinden). Zijn je lezers gevorderd dan kun je ook een checklist maken, waarbij je de informatie die de plugin geeft als bron gebruikt.
Schrijf je over reizen, dan komt in vakantietijd natuurlijk ook het inpakken van de koffer aan de orde op je blog. Dan kun je een handige handleiding schrijven over hoe je dit het beste kunt aanpakken. Maar je kunt er ook een checklist van maken, waarbij je aangeeft wat er allemaal in moet zitten. Handig voor de vakantiegangers om even door te lopen. Past dan niet alles in de koffer, dan kunnen ze altijd door klikken naar de tutorial die je ook hebt geschreven. Zo kun je ook zien dat je niet moet kiezen voor het één of het ander.
Checklist als geheugensteuntje
Je moet de checklist echt zien als een fijn geheugensteuntje. Als je dus gaat brainstormen over onderwerpen, waar je een checklist van kunt maken dan dien je je echt goed in de lezer te verplaatsen. Waar heeft die behoefte aan? In welk proces waar jij regelmatig over schrijft, worden nog vaak stappen overgeslagen. Als kenner weet jij dat natuurlijk.
Ondernemers kunnen op deze manier (potentiële) klanten echt meerwaarde bieden. Daarnaast is het mooie reclame voor je bedrijf, want zo’n handig lijstje wordt natuurlijk ook gedeeld en – als het echt aan de vraag van mensen voldoet ook veelvuldig gevonden via Google. Maar je kunt ook een checklist maken, waarmee mensen kunnen bepalen of ze jou moeten inschakelen of niet. Maak je een lijst waarin je veel kennis stopt, dan kun je er ook voor kiezen om hier een weggever van te maken die je pas deelt als mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief.