Selecteer een pagina

Weggever – heb jij ook al zo’n gratis cadeautje voor je lezers op je blog? Natuurlijk interessant voor de zakelijk blogger, maar als persoonlijk blogger kun je hier ook je voordeel mee doen en je lezers verblijden met een interessante weggever.

Weggever trekt lezers

Is niet ieder mens dol op gratis informatie of artikelen? Ik moet dan zelf denken aan alle acties met zegeltjes waar ik als een malle aan mee doe. Natuurlijk spaar ik mee voor korting op een dagje uit. Sparen voor een gratis boodschappenpakket? Count me in. En dan heb ik het nog niet over die acties, waarbij je het geld van een gekocht product weer terug op je rekening na aankoop terug op je rekening krijgt gestort.

Aan die weggever-trend ontkom je online niet. Alleen als je je inschrijft voor de nieuwsbrief van ondernemer X krijg je de weggever. Dit is in de meeste gevallen een e-book of een korte video-cursus. De ondernemers bieden waardevolle informatie aan, waardoor ze hun mailinglist ontzettend snel opbouwen. Kijk maar naar jezelf; hoeveel van die weggever heb jij al ontvangen? Als iemand een gratis e-book of online cursus weggeeft bij een inschrijving, is dat toch maar een kleine moeite. Kijk over de kwaliteit van de weggever zullen we het dan maar niet hebben. Die is namelijk niet altijd overtuigend. Zonde, want met zo’n weggever kun je natuurlijk een mooi visitekaartje achterlaten.

Weggever op je blog

Nu wordt de weggever vaak elders op de site benoemd, maar je kunt er natuurlijk ook een blog over schrijven. Een extra kans om in Google te scoren en een mooie gelegenheid om je weggever op social media nog eens onder de aandacht te brengen, zonder dat het heel drammerig overkomt. Je biedt mensen nu iets te lezen aan, waardoor ze vervolgens zelf kunnen kiezen of ze je weggever willen ontvangen. Dat is anders dan steeds tweets of FB-berichten te zien met denken als ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang mijn weggever’.

Hoe je die weggever verwerkt in een blog bericht is echt aan jou. Je kunt bijvoorbeeld de voordelen benoemen van als je met je weggever aan de slag gaat. Maar je kunt ook beschrijven hoe je op het idee van de weggever bent gekomen. Staat ie al langer online dan kun je er een ervaringsverhaal van maken, waarin je andere ontvangers vraagt om hun mening over de weggever en wat ze er van hebben geleerd.

Persoonlijk bloggen en de weggever

Voor ‘fashion, food, lifestyle en ga zo maar verder’ -bloggers – kortom de meer persoonlijkere blogs – is het natuurlijk lastiger om tot een goede weggever te komen. Deel je veel tips dan zou je een bepaalde serie wel kunnen bundelen in een e-book. Schrijf je juist om anderen te entertainen, dan kun je je meest vermakelijke blogposts hier in samen brengen. Doe hier nog wat weggever-inspiratie op (ook zéér interessant voor de zakelijk blogger)

Maar je kunt die weggevers natuurlijk ook gebruiken als inspiratie. Maak een rubriek waarin je weggevers test. Deel de leukste in een top 5. Trek dit ook gerust breder; kijk ook naar spaaracties van supermarkten of acties van producten die je gratis kunt aanvragen. Als mama-blogger kun je dat zelfs nog slim aanpakken. Verschillende weggevers zijn in baby-land namelijk onderdeel van een affiliatie-marketing programma. Als je die op een rijtje zet, heb je een handig lijstje voor je lezers. Die doen hun voordeel er mee en jij krijgt ondertussen ook nog een klein bedrag. Kortom weer een onderwerp waar je veel meer kanten dan één blogpost mee op kan.

Wat deel jij gratis via jouw blog. Dit kan je eigen freebie zijn of die van een andere blogger.

bloggen_tips_365dagen_weggever_gratis_ondernemer