“X moet jou inschakelen. Dat bedrijf kan jouw hulp ook goed gebruiken”, zegt één van mijn klanten. De site van het betreffende bedrijf is nog steeds niet in de lucht en ook op de Facebook-pagina is weinig beweging te zien. Ik geef mijn klant gelijk, maar moet ik bedrijf X nu brutaal bellen en vertellen dat ik ze kan helpen?
Ze bereiken op deze manier namelijk amper iets. Met een paar kleine aanpassingen krijgen ze veel meer potentiële klanten te pakken. Als ze hun prachtige collectie op de site en Facebook zouden tonen, zijn veel meer mensen geneigd om eens een kijkje te nemen in de winkel.
Ze zijn niet de enige. Uit onwetenheid laten ondernemers meer profileringskansen liggen. Dan denk ik aan de ondernemer die een nieuwe website lanceert die niet geschikt is voor mobiele apparaten als smartphones en tablets. Echt een gemiste kans. Of de retailer die een persoonlijk Facebook-profiel zakelijk gebruikt en zo het risico loopt te worden verwijderd. Datzelfde geldt voor het organiseren van Like & Win-acties via de bedrijfspagina. Doe je dat niet volgens de regels van Facebook, dan kunnen ze je pagina verwijderen. Dan zijn alle investeringen in dit sociale medium voor niets geweest. Moet ik dat zeggen tegen deze ondernemers?
Ja, ondernemers die ik ken, wijs ik er op via een berichtje. Soms wordt dat gewaardeerd, maar ik krijg ook wel eens reacties waaruit het ‘waar bemoei je je mee’-gevoel blijkt of ik hoor helemaal niets. Ik begrijp het wel. Je hebt het beste met je bedrijf voor én denkt in dat geval ook dat je het goed doet. Hoe netjes ik het ook verwoord; je ervaart het als kritiek en dat is nooit leuk.
Bellen dan maar? Nou, nee. Zelf heb ik een hekel aan telefoontjes van bedrijven die me iets proberen te verkopen. Je kent het wel, zo’n ‘snelle’ jongen die dan – volgens een vast script vanuit een rumoerig callcenter – uitlegt waarom je met dat bedrijf zaken moet doen. Natuurlijk komt een telefoontje van mij al anders over, omdat ik als ondernemer zelf bel. Maar ik krijg van verkoopbelletjes altijd de kriebels.
Hoe ik het dan ga doen? Ik volg in dit geval gewoon mijn gevoel. Stuur een berichtje als ik zie dat ik met een kleine tip iemand al kan helpen. Het is dan aan hem of haar om het op te pakken. En verder vertrouw ik op mijn netwerk. Ik weet namelijk dat ze mijn naam zullen noemen als ze horen dat een ondernemer een hulpvraag heeft die in mijn straatje past.
Heel herkenbaar. Dat willen wij met ons bedrijf ook niet doen. Geen gepush en agressieve verkoop. Verzekeringen staan al in een slecht daglicht (over het algemeen). En de rest komt vanzelf.