Best gelezen berichten van je blog zijn perfect te gebruiken als inspiratiebron. Tijd dus om eens in je statistieken te duiken, wat dan weet je meteen welke onderwerpen goed scoren. Vandaag de best gelezen berichten.
Best gelezen berichten opgezocht?
Heb jij de best gelezen berichten van je blog al eens opgezocht? Of verdiep je je eigenlijk helemaal niet in de statistieken? Echt Google Analytics – wat wat mij betreft echt de beste tool is om deze gegevens te checken – is een bron van inspiratie. Als ik bijvoorbeeld kijk naar BlogQueen.nl dan zie ik dat de Blog5 ‘Ooit BN’er nu blogger’ de beste bezochte pagina is na de homepage. Dat betekent dus ook dat dit het best gelezen bericht is sinds de start van deze challenge. En natuurlijk de Spam je blog.
Nu heb ik natuurlijk nog niet zo heel veel berichten op mijn blog staan; op dit moment zijn dat er net iets meer dan honderd. Maar als je meer berichten in het archief hebt, dan kun je uit die statistieken vaak ook een lijn af lezen van berichten die goed scoren. Als ik kijk naar TwijfelMoeder waar meer dan zeshonderd berichten online staan, dan kan zie ik meteen dat de column-pagina de meest bezochte pagina is naar de home. De lezers zijn dus nieuwsgierig naar mijn persoonlijke verhaal. Daarnaast in de top 10 ook veel BN’ers; de zwangerschappen van Sandra Schuurhof, Marly van der Velden en Lieke van Lexmond scoren goed. Maar ook het feit dat Daphne Bunskoek geen kinderen wil is veelvuldig aangeklikt. Reden dus om de roddelrubrieken dus goed in de gaten te houden.
Waar staan de best gelezen berichten in Analytics
Voor beginnende bloggers is Google Analytics vaak nog een doolhof. Vandaar dat hier op BlogQueen nu ook aandacht voor is. De best gelezen berichten ontdek je onder het kopje Gedrag en dan Overzicht.
Wil je daar nog meer overzien, dan ga je naar Site-inhoud en dan klik je op Alle pagina’s. Dan zie je niet alleen hoeveel paginaweergaven er voor het bepaalde bericht waren, maar ook de unieke paginaweergaven, gemiddelde tijd op de pagina, instappunten, bouncepercentage, uitstappercentage en paginawaarde. De bounce en uitstap zijn ook belangrijk om in de gaten te houden. Want als beide percentages heel hoog zijn, moet je je afvragen of dat bericht dus wel zo belangrijk is… Ja, als je snel wil scoren en hoge bezoekerscijfers wil hebben. Nee, als je juist op zoek bent naar heel betrokken lezers.
Wat fijn dat je even uitlegt waar ik dat kan vinden in Google Analytics. Want dat is af en toe inderdaad echt nog wel een doolhof voor me. Nou kan ik wel gewoon mijn bezoekers aantallen zien en dat vind ik toch het belangrijkst, maar het is altijd leuk om meer van het programma te leren.