Vooraf schrijven zal voor veel bloggers niet nieuw zijn. De meeste bloggers plannen namelijk vooruit. Professionele bloggers hebben vaak tientallen berichten klaarstaan. Op die manier kunnen ze – ook als op dat moment te druk zijn om te bloggen – toch gewoon een interessant bericht plaatsen.
Dat soort berichten schrijf je dan op een rustig moment. Misschien wel op zo’n dag als vandaag. Grote kans dat je nog vakantie hebt of een vrije dag hebt genomen om de jaarwisseling en het weekend te overbruggen. Een mooi moment dus om er eens goed voor te gaan zitten en die berichten te schrijven waarvan je ooit zei ‘daar moet ik nog iets mee’. Zo’n tekst over een onderwerp waarvan je zegt ‘dat is mijn ding; hier zullen mijn lezers ook van genieten’. Je kunt er vervolgens voor kiezen om een bericht als concept op te slaan, maar je kunt ‘m ook al inplannen. Dan gaat ie online op het moment dat jij hebt aangegeven.
Nog geen tijd om volledige berichten te schrijven, dan kun je natuurlijk ook alvast onderwerpen bedenken om over te schrijven. Ik heb hierin mijn eigen werkwijze. Als ik een onderwerp bedenk, maak ik daar een concept-bericht van. Het onderwerp zet ik daarbij in de titel. Heb ik een bericht geschreven dan plan ik ‘m in en zet de datum in een ouderwetse agenda. Daarin noteer ik ook andere belangrijke zaken, zoals acties – later deze dag gaat er één online – en afspraken met commerciële partijen. Naast die agenda heb ik ook nog een mapje met allerlei interessante knipsels uit kranten en tijdschriften. Ook deze inspireren mij op zo’n vooruit schrijf dag. Je kunt hier ook één van de vele – zelf te printen – blogplanners voor gebruiken. Kijk maar eens op onze Pinterest.
Digitaal zijn er ook mogelijkheden voor zo’n blogkalender of contentplanner zoals het ook wel eens wordt genoemd. Ik ontdekte via het eerste blog van deelnemer Aukje de handige plugin Edit Flow. Laura van Blogaholic heeft hier een interessant artikel over geschreven.
(En voor de gebruikers van Facebook: in de besloten groep hebben we het ook over planners gehad. Klik hier om de discussie te lezen).
Dank je wel voor de vermelding!
Vooruit plannen is zeker een advies dat ik ondersteun. Toch blijft het voor veel mensen een uitdaging om ook daadwerkelijk vooruit te schrijven. Plannen is namelijk niet zo moeilijk ;-).
Ik ga zeker eens kijken naar de plugin Edit Flow. Zou voor mijn lezers zeker interessant zijn. Toch lijkt het me meer iets voor blogs waar veel auteurs werkzaam zijn. Voor een ‘eenzame’ blogger is dit volgens mij wat minder geschikt. Maar de ervaring zal het leren. Ik ga het zeker uitproberen.
Wat ik ook doe om steeds geïnpsireerd te blijven voor onderwerpen is een mindmap maken over 1 onderwerp. Een mindmap zorgt er bij mij voor dat ik visueel in kaart breng welke kanten een onderwerp allemaal heeft of op kan gaan.
Voor mij werkt ook om een notitieboekje en pen paraat te hebben, zodat ik iedere gedachte direct kan opschrijven.
Voor 2015 maak ik voor het eerst gebruik van de Passion Planner. Een heel uitgebreide agenda waarin ook onderwerpen voor artikelen komen én waarin ik alle acties, mindmap e.d. kan noteren en altijd bij de hand heb in 1 agenda.
Op jouw blogsucces!
Esther Molenaar
auteur van Bloggen doe je zo!
Bedankt voor dit onderwerp en de tips voor blogplanners, Patricia. Voor mensen die alleen blogs in te plannen hebben lijkt me dit een hele goede reeks mogelijkheden! Bedankt dus voor het delen!
Ik mijn blogtrainingen deel ik met mijn klanten het door mij zelf ontwikkelde blogplannersysteem, omdat dit volledig kan worden geïntegreerd met alle bedrijfsactiviteiten en sociale media. Maar dat is inderdaad zeker geen oplossing voor elke willekeurige blogger. Elk van de verschillende type bloggers hebben iets anders wat het beste voor ze werkt, is mijn ervaring
Laat jouw blog voor jou werken!
Saskia Steur
Oprichter en grondlegger van BlogAtelier en BlogMeesters
Ik heb wat planners uitgeprobeerd, recentelijk nog CoSchedule. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een blogplanner te beperkt vind. Bloggen is onderdeel van mijn marketingplanner, de aan mijn blog gekoppelde social media updates zijn dat ook.
Voor 2015 val ik dus gewoon weer terug op ‘good old Excel’, met daarin mijn jaarplanner (met workshops en speciale andere gelegenheden), mijn blogs – die ik (ook) ‘om’ mijn activiteiten heenschrijf – en mijn social media updates.
Dit geeft mij toch het meeste overzicht.
Ik gebruikte nooit een planner en schreef nooit vooruit. Nu doe ik dat wel sinds een week of twee en ik merk dat ik rustiger ben. Niet meer die druk van ik moet nog wat publiceren vandaag. Nee, ik heb al wat klaarstaan. Iedere morgen om 8 uur gaat er een blog online en op mijn telefoon heb ik een aparte agenda waar ik alles in bijhoud met betrekking tot mijn blog en de twee sites waar ik af en toe een gastblog voor schrijf.
Ik gebruikte ook nooit een planner en schreef ook nooit vooruit, maar daar gaat vandaag verandering in komen. Lijkt me inderdaad vele malen makkelijker.
Ik gebruik de Editorial Calender. Mooi overzichtelijk op welke dagen ik al een blogpost heb staan (zowel concepten als definitief ingeplande) en je kan heel makkelijk schuiven. Ideaal.