Selecteer een pagina

Buitenlandse blogs: wat lees je daar? Hier kun je je natuurlijk door laten inspireren. Hoe denk je dat het in de bladenwereld gaat? Die volgen ook prominente magazines van over de wereld en vertalen populaire onderwerpen dan naar de Nederlandse doelgroep.

Buitenlandse blogs kopieren?

Nee, natuurlijk ga je die buitenlandse blogs niet letterlijk kopiëren. Vertaal de situatie altijd naar je eigen doelgroep. En als je cijfers overneemt, geef dan duidelijk aan waar het onderzoek is uitgevoerd. Neem nou het bloggerswereldje; in Amerika is dat al veel verder ontwikkeld. Daar worden bijvoorbeeld heel andere bedragen gevraagd voor advertorials. Wil je hier over schrijven, doe dan onderzoek naar hoe het in Nederland is. Dan heb je zelfs nieuws.

Ieder land heeft daarnaast natuurlijk ook z’n eigen cultuur. Dan denk ik niet alleen aan gewoontes, maar ook qua houding ten opzichte van bepaalde onderwerpen. Je kunt de situatie die de betreffende blogger beschrijft, dus ook vertalen en je verbazing hierover uitspreken. Of gewoon een breder geluid laten horen. In Nederland kunnen we heel veel zeggen (en dus schrijven). In andere landen is dat niet zo gebruikelijk. Kijk nu naar blogger Raif Badawi die in Saoedie Arabië veroordeeld is tot tien jaar celstraf en duizend zweepslagen.

Buitenlandse blogs in de spotlights

Je kunt natuurlijk ook de buitenlandse blogs zelf in de spotlights zetten op je blog. Als deze persoon keer op keer interessante berichten deelt, dan vertel je daar natuurlijk over aan je lezers. Of je maakt er een rubriek van; voor fashion-bloggers bijvoorbeeld heel leuk. Neem contact op met de desbetreffende blogger en vraag of je een outfit-post van hem of haar mag delen. Zo zou je zelfs iedere dag een outfit kunnen posten van een blogger ergens ter wereld. Beperk je dan niet tot de Britse of Amerikaanse bloggers, maar durf ook gewoon een kort mailtje te sturen naar een anderstalige blogger. Al is je Engels niet al te best; geen probleem. Met behulp van Google Translate (of eventueel een vriendin of familielid die de taal wat beter beheerst) kun je gewoon een algemeen berichtje op stellen en dat naar die bloggers sturen.

Beheers je Engels, of misschien Duits, Frans, Spaans, Italiaans of misschien zelfs Chinees dan kun je er zelfs voor kiezen om deze bloggers te benaderen voor een mail-interviewtje. Blog je over gezondheid dan kun je bijvoorbeeld informeren naar hoe men over gezond leven in hun land denkt en naar bijvoorbeeld een traditioneel gezond recept. Beautybloggers informeren natuurlijk naar behandelingen die op dit moment daar helemaal hot zijn en informeren naar een huis-tuin-keuken-tip. En ga zo maar verder. Schrijf je over muziek, dan kun je natuurlijk bloggers uit allerlei landen daar over interviewen, maar je kunt ook op zoek naar de nummer 1 uit de hitcharts daar en op zoek gaan naar een YouTube-filmpje. Natuurlijk link je naar de site van de desbetreffende blogger.

Heb je zelf een Engelstalig blog dan is dit ook nog eens een manier om je site onder de aandacht te brengen bij lezers van over de hele wereld. Want wat doe je zelf als je geïnterviewd bent. Dan deel je dat ook trots via social media. Dat zal die buitenlandse blogger ook doen.

Zakelijke trends, nieuwe technieken

Als ondernemer blijf je als het goed is al op de hoogte van alle trends in je branche. Misschien lees je zelf al vakliteratuur uit het buitenland. Maar buitenlandse blogs zijn er natuurlijk wel sneller bij. Inmiddels weet je natuurlijk ook in welke landen men ver is op het gebied van jouw branche. Je zoekt dus naar bloggers uit dat land, omdat je weet dat hier echt de trendsetters zitten. Wie weet kun je dan niet alleen over een nieuwe trend schrijven, maar kun je ‘m zelfs lanceren. In dat laatste geval, kun je er nog eventjes mee wachten voor je er over blogt. Maar bedenk je eerst je plan voor de introductie in Nederland. Als dat allemaal staat, ga je er natuurlijk over bloggen.

De bovenstaande ideeën die ik opperde kun je ook zakelijk heel goed inzetten. Denk aan interviews met conculega’s van over de hele wereld. Omdat je niet elkaars directe concurrent bent – of althans in de meeste gevallen niet – zal deze ook eerder geneigd zijn om interessante zaken te vertellen.

Tips van locals zijn hot!

En je kunt het nog breder trekken. Daarnet had ik het over de introductie van een nieuwe trend of techniek. Je kunt als restaurant natuurlijk ook een bepaald recept van een blogger overnemen en zo iedere week of maand een ‘echt wereldgerecht’ op tafel brengen.

Werkzaam in de reisbranche, dan zijn tips van locals helemaal hot. Daar blog je niet alleen over, die verwerk je ook in je adviezen. Je vertelt er over tijdens adviesgesprekken. Werkzaam bij een grote reisorganisatie, dan zou je zelfs de tips kunnen verwerken in je reisbrochures.

bloggen_tip_365dagen_buitenlandse_blogs