Cijfers in de kop van je blogbericht triggeren. Eigenlijk zou ik nu een titel als ‘vijf zaken waar je op moet letten bij het schrijven van een goed bericht’ of ‘100 + 1 tips voor een aantrekkelijke tekst’ moeten gebruiken om je nog meer uit te dagen om deze blog te lezen.
Waarom werken cijfers zo goed?
Waarom cijfers zo goed werken in de kop, maar ook in de tekst van je bericht? Dit heeft te maken met het feit dat lezers teksten vaak scannen. Dankzij opvallende titels als ‘zeven valkuilen…’, ‘vijf meest gemaakte fouten…’ of ’tien tips over…’ krijg je meteen een beeld van de inhoud nog voor je een letter hebt gelezen. Tja en we zijn natuurlijk sowieso ontzettend nieuwsgierig, dus als het een onderzoek betreft dan willen we helemaal weten waren ‘x procent van de Nederlanders, zus of zo doet’. Als je dan 90% schrijft, valt dat meer op dan negentig procent.
Ik herken het zelf ook. Cijfers maken veel nieuwsgieriger. Als ik op Twitter of Facebook een titel voorbij zie komen met cijfers d’r in ben ik eerder geneigd om te klikken. Zeker als het ook nog eens te mooi om waar te zijn lijkt. Zo heb ik zelf helemaal niets met washitape, maar toen Lisanne ‘113 Dingen die je kan doen met washitape‘ kopte, klikte ik er toch heel nieuwsgierig op. Tja, dat doen cijfers met je.
Oneven cijfers; meer clicks
Cijfers werken als magie voor je tekst, waarbij oneven cijfers nog meer te aandacht trekken. Als ze in een lijstje staat, leidt dit tot twintig procent meer clicks op het artikel dan wanneer het gaat om even nummers. Dit blijkt uit onderzoek van Outbrain, lees hier het artikel met nog meer interessante tips.
Cijfers vallen natuurlijk wel op, waardoor ze het tekstbeeld verstoren. Daarom zijn er ooit regeltjes bedacht, maar online worden die veelvuldig aan de laars gelapt vanwege de bovenstaande informatie.
Cijfers of uitschrijven?
Hoe het eigenlijk zit? De officiële regel is dat we cijfers van één tot en met twintig uitschrijven en verder alle ronde getallen, zoals vijftig, honderd, duizend, vijfhonderd enzovoorts. Wat percentages betreft is het natuurlijk ook lelijk om te beginnen met een uitgeschreven getal en dan verder te gaan met het cijfers, zoals ‘de scores lagen tussen vijftien en 27 procent’. In lopende teksten schrijf je ook altijd procent, maar ook het %-teken trekt natuurlijk meer de aandacht.
Kortom tijd om eens een bericht op je blog te tikken rondom cijfers… Heb jij al een goed idee?
Haha, dat is grappig, ik heb net vandaag een blog online staan met een cijfer er in ’10 tips voordelige dagjes uit’ (http://www.kidseropuit.nl/voordelig-dagje-uit-met-kinderen/) , had dus alleen beter een oneven aantal tips kunnen delen ;-).
Er staat er net eentje gepland voor deze avond! Wat opvallend eigenlijk. Oneven cijfers zijn qua afwerking mooier. Voorbeeld: een plint van 5 of 7 cm is mooier dan een van 6 of 8. (een feitje waar mijn vriend mij eens op gewezen heeft). En ook hier lees ik dat oneven vaak beter scoort dan even. Daar moet toch een verklaring voor zijn? 🙂
Wat leuk om te weten! Dan moet ik dar maar eens wat mee gaan doen.
Grappig zeg om te weten. Zal het onthouden 😉
zoiets? 😀 http://zomijntje.nl/Recycle-je-koffiezak-3-x-anders
Wat ontzettend leuk.
^_^ yaay, dankjewel Patricia
.
Ik heb er onze spaaractie ingezet! Verdien 9 tegels …………. !!! Grappig, nooit aan gedacht dat te doen. Kijk en verdien. Kijk en win!
foutje …. verdien 8 tegels en de 9e week is gratis.