Comfort zone verlaten; hier wordt veel over gesproken tijdens lezingen voor ondernemers. Maar ook voor (zakelijk) bloggers is dit een tip. Ik zie onzekerheid die nergens voor nodig is. Kom op: wees niet zo bescheiden. Stap uit je comfort zone en vertel trots over je blog. Maar ook wat je berichten betreft kan het voordelen hebben om je comfort zone te verlaten.
Wat houdt ons tegen?
Vorige week heb ik een interessante lezing bijgewoond van Johan van der Put. Hij vertelde over ons reptielenbrein; van oudsher zorgt dit brein voor onze bescherming. Maar het houdt ons ook tegen in onze ontwikkeling. Hierdoor is het ook zo moeilijk om uit je comfort zone te stappen. Lees dit artikel maar eens.
Als je uit je comforte zone stapt, heeft dit ook voordelen voor je berichten. Misschien herken je het gepieker wel over onderwerpen. Moet ik hier nu wel over schrijven of niet. Meestal houden we onze pen dan stil. Waarom? Juist, dat is lekker veilig. Maar waarom probeer je het niet. Dat is ook het mooie van online; blijkt dat een bericht echt niet aansluit bij je lezers dan kun je het altijd nog verwijderen (in het uiterste geval dan he). Nee, vaker zul je ontdekken dat je lezers het waarderen. Bijvoorbeeld omdat je heel openhartig bent.
Comfort zone & onderscheiden
Als de zakelijk blogger zijn comfort zone verlaat, zul je zien dat er nog interessantere berichten volgen. Vaak heb je namelijk wel een visie op een relevant onderwerp, maar zijn we te bescheiden. Dan vinden we bijvoorbeeld dat er ‘betere specialisten’ zijn. Onzin natuurlijk want je beschikt zelf ook over veel vakkennis. Maak daar – zonder er over te twijfelen – gebruik van. Juist die berichten waarbij je uit je comfort zone stapt, kunnen je namelijk ook verder brengen. Ze vallen op. Volgens mij is dat toch ook de bedoeling van je zakelijke blog; daarmee wil je je toch onderscheiden van de concurrentie. Je wil laten zien wat je in huis hebt. Kom op niet zo bescheiden!
Trackbacks/Pingbacks