Hootsuite bericht kun je ook in Facebook-groep inplannen. Ik weet niet of jullie hier al van op de hoogte zijn, want ik ben zelf een newbie wat Hootsuite betreft. Toch wilde ik het wel even delen, want dit kan weer wat tijd schelen bij het plaatsen van je link in groepen.
UPDATE 6/5/15: Berichten inplannen voor FB-groepen met Hootsuite, kan alleen nog als je zelf beheerder van de pagina bent.
Links klaarzetten met Hootsuite
Ik heb zelf voor deze challenge de 365 dagen bloggen-groep. Waar mijn tips automatisch via Jetpack naar mijn BlogQueen-pagina worden verwezen, moest ik ‘m in mijn groep altijd handmatig delen. Gevolg: als ik het druk had, kwamen mijn tips in een bulk dagen later pas online.
Nu de tweede maand van mijn challenge er bijna op zit, wil ik het toch allemaal iets efficiënter inrichten. Vandaar dat ik vandaag weer eens met Hootsuite aan de de slag ging. Dat je berichten kunt inplannen voor Twitter en een Facebook-pagina wist ik al, maar je kunt dit dus ook doen voor een groep. Ideaal dus als je net als ik je eigen groep hebt of je berichten altijd deelt in bepaalden groepen.
Drie groepen tegelijk
Je kunt drie sociale netwerken aan een gratis account koppelen; je zou dus kunnen kiezen voor drie Facebook-groepen. Het bericht dat je schrijft kun je dan meteen over de verschillende groepen die je hebt uitgekozen verspreiden. Ik deel mijn links in twee groepen The Bloggerlist en The blogboard (en zo nu en dan in Blogliefhebbers, vandaar dat die er ook bij staat op de foto). Dan is het wel zo makkelijk dat ik die tekst maar één keer hoef te tikken en het meteen op beide kan plaatsen.
Waar je op Facebook in een groep meteen het bericht moet plaatsen, kun je via Hootsuite het bericht inplannen. Zo hoef je niet iedere keer een bezoekje aan Facebook te brengen (en in de ik-check-nog-even-mijn-tijdlijn-val te trappen). Blogpost geschreven, dan kun je ‘m inplannen. Bijvoorbeeld voor een paar uur later, maar dat kan ook dagen, weken of nog veel later zijn.
Nadeel Hootsuite
Nu heb ik wel al een nadeel gespot. Een afbeelding toevoegen werkt bij een pagina wel (zie deze post die ik via Hootsuite deelde), maar in een groep heeft-ie daar geen zin in. Okay, dat wordt dus een iets langere update tikken om toch op te vallen in het ‘spam-geweld’ in bloedgroepen. Benieuwd wat dat beter ‘verkopen’ van mijn blogpost voor de bezoekerscijfers gaat betekenen.
Daarnaast hoor ik ook verhalen dat Facebook niet zo gecharmeerd is van Hootsuite updates. Die zouden dus niet zo snel in je tijdlijn verschijnen. Maar ach, in het bloggersgeweld is het soms sowieso erg lastig om het algoritme van Google te verslaan. Dan is dit toch het proberen waard. Willen ze het echt tegengaan, dan zullen ze zelf ook met een inplan functie voor groepen moeten komen.
Ik gebruik hootsuite eigenlijk niet zo heel veel. Heel af en toe is het wel handig, ik probeer vaak toch mijn dagelijkse updates op inderdaad mijn Facebook pagina en mijn Twitter account klaar te zetten. Maar dat is ook alles wat ik doe, waarbij ik Hootsuite dan ook alleen voor Twitter gebruik.
Het moet echt deel van je systeem worden. Anders is het te verleidelijk om het steeds zelf te doen (en daardoor op twitter of Facebook te blijven hangen)
Wat een fijn artikel!
Ik gebruik Hootsuite al een aantal maanden alleen voor twitter maar ga zeker even verder kijken na dit artikel:)!
Dank Fleur!
Ik gebruik HS voornamelijk voor het inplannen van retweets en berichten waar ik een afbeelding bij wil. Mijn kale tweets plan ik in met Twuffer.
Mijn FB-updates plan ik inderdaad in verband met de Edgerank op FB zelf in. Of de Edgerank ook (zo sterk) op groepen van toepassing is, weet ik eigenlijk niet. En dus ook niet of het negatieve gevolgen heeft om je groepsberichten via HS in te plannen.
Maar als je moet kiezen tussen Edgerank en níet posten, lijkt de keuze me niet al te ingewikkeld. 😉
hey. kun je mij misschien vertellen hoe je op je fb pagina een bericht moet plannen met hoodsuite?
gr iris
Klopt het dat er geen Melding komt als je via Hootsuite een bericht plaatst in een Facebookgroep?