Onderscheiden van andere bloggers; hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat de lezer voor jouw blog kiest? In de blog tip van vandaag ga ik hier verder op in. Misschien ontdek je dat je al heel goed bezig bent. Maar het kan ook zijn dat je nog op zoek moet naar het antwoord op die ene vraag: hoe ga ik mij onderscheiden van anderen in die blogmassa.
Zo doet BlogQueen dat…
Natuurlijk heb ik mezelf die vraag ook gesteld. Al meer dan een jaar lag dit domein stil. Ik gaf wel al blokcursussen, maar deed verder niets met de site. Bizar toch? Als je anderen uitlegt hoe het moet, dien je wat mij betreft zelf ook het goede voorbeeld te geven. Dat moest anders… Maar ik wilde niet de zoveelste social media/blog-adviseur zijn die met dezelfde berichten kwam. En dan heb ik het nog niet eens over de bloggers, die ook allemaal over bloggen schrijven.
Het is dus druk online wat blog adviezen betreft. Hoe kun je je dan onderscheiden? Dat betekent een hoop pagina’s van anderen bekijken en analyseren. Maar misschien nog wel belangrijker: jezelf afvragen wat je zelf het leukste vindt. Als er over bloggen wordt geschreven, gaat het meestal over de techniek. Al die bloggers benoemen allemaal handige plug-ins, widgets en andere technische zaken. Hartstikke handig, maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen. Dat doet het wel als ik ondernemers advies geef over wat ze kunnen plaatsen. Ik heb nooit gebrek aan ideeën of nieuwe invalshoeken bij cliché-onderwerpen. Daarom heb ik voor deze creatieve insteek gekozen. Ik kan me hier niet alleen mee onderscheiden, maar ik vind het ook leuk en kan het juist daarom goed vol houden.
Ik had ook voor het zoveelste online programma kunnen kiezen en daar een bepaald tarief aan kunnen hangen, maar dat vond ik te ver gaan. Bloggen is juist heel laagdrempelig. Dat moeten de tips dan ook zijn. Wie op maat gemaakt advies wil, weet mij echt wel te vinden. Ja, ik kan mensen met een weggever lokken om zich in te schrijven voor mijn nieuwsbrief, maar ik wil dat alleen echt geïnteresseerden zich inschrijven. Wat heb je aan veel inschrijvers als ze je nieuwsbrief altijd meteen in de prullenbak gooien.
En jij? Een stappenplan:
- Kun jij duidelijk uitleggen waar je over blogt? Okay, dat is al een belangrijke stap – dat betekent namelijk dat het voor jou helder is waarover je schrijft. Als je dat doet dan is het voor de lezer ook duidelijk. Vind je dit een moeilijke vraag, dan betekent het dat je zweeft. Niet erg, maar hoe ga je je van anderen onderscheiden als je zelf niet uit kunt leggen wat je doet?
- Hoe staat het met de ‘concurrentie’? Heb je je daar al in verdiept? Je hebt nu een onderwerp waar je over gaat schrijven, maar met de invulling kun je natuurlijk nog alle kanten op. Zo kun je net als ik kiezen voor een ander insteek (niet de techniek, maar het creatieve). Schrijven al je concurrenten, dan kun je ook kijken of er al vloggers (video-bloggers) zijn die je onderwerp coveren. Of je kiest voor een bijzondere uitstraling door het beeld waarvoor je kiest. Ook daarmee val je op. Heb je een heel bijzondere schrijfstijl dan kun je je hier ook mee onderscheiden, maar dat is echt al lastiger.
- Vergeet ook de mogelijkheden niet waarmee je je berichten onder de aandacht kunt brengen. Natuurlijk kan dat via allerlei social media kanalen (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Google+, Tumblr, Ello, Bloglovin’, YouTube – en dan zijn er vast nog die ik vergeet), maar misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden. Zo zijn er FB-groepen waar je je links kan delen, maar NuJij is ook een mooie plek om een mooi bericht te plaatsen. Durf ook samenwerkingen aan te gaan. Zo heeft je brancheorganisatie er misschien wel oren naar om jouw interessante blogs te delen. Of is een nieuwssite op zoek naar een professional. Je ziet zo veel kenners voor Frankwatching schrijven en dat legt ze bepaald geen windeieren. En als je helemaal groot denkt, dan zit je misschien straks net als Alexander Klöpping gewoon op tv te vertellen over wat je op je blog schrijft.
- Ook wat interactie met je lezers betreft, kun je je onderscheiden. Als de anderen alleen maar zenden – misschien zelfs de optie om commentaar te geven, hebben gesloten – dan kun jij natuurlijk het gesprek met je lezers aangaan. Dat kan op je blog, maar bijvoorbeeld ook in je eigen Facebook-groep.
- Mijn laatste tip: staar je niet blind op de bezoekerscijfers van anderen. Dat geldt ook voor likes. Hoe belangrijk zijn die cijfers nu eigenlijk? Kun je je daar mee onderscheiden? Nee, dan moet het verschil echt al heel groot zijn met je concurrenten. Liever heb je bezoekers die vaak terugkeren, dan steeds nieuwe die even binnen wippen via Google en snel weer gevlogen zijn. Nee, je wil betrokken lezers. Lezers die echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar jij over schrijft. En als je zakelijk blogt, wil je natuurlijk dat ze je onthouden. Dat ze bij je aankloppen als ze je dienst of product nodig hebben. Kijk als ze dat doen, dan weet je je helemaal goed te onderscheiden van de andere concurrenten die ook bloggen.
Mooie tip vandaag. Kiezen voor kwaliteit en echte aandacht voor het onderwerp waarover je blogt. Inspirerend om te lezen hoe jij je eigen niche hebt gekozen!
Dank Annette. Twijfelde eerst of ik mijn eigen verhaal zo wel moest vertellen, maar het laat wel het proces zien. Fijn dat je dan schrijft dat het inspirerend is om te lezen.
Een duidelijk onderscheidend onderwerp, stijl of kwaliteit zijn wat mij betreft altijd het belangrijkste. Zoals in mijn geval: juridische onderwerpen zijn saai, dat wil niemand vrijwillig lezen. Er is ook erg veel informatie online te vinden. Onderscheiden gaat dus op stijl en kwaliteit. Daarmee trek ik bezoekers weg bij de andere websites (want mijn advies is meestal beter praktisch toepasbaar) en trek ik zelfs lezers die niet per sé op zoek waren naar juridisch advies, omdat ze het prettig lezen vinden. (Over die stijl heb ik wel 3 jaar gedaan hoor 🙂 )
Wat je schrijft dat niemand juridische stukken vrijwillig gaat lezen, is helemaal waar. Als je mij jaren geleden had gezegd dat ik een ‘juridisch’ blog zou gaan volgen, dan had ik je voor gek verklaard. Maar jij doet dat echt geweldig. Ben ook erg benieuwd naar je boek.
Goede tips! Zeker in deze tijd is onderscheidend zijn in de bloggerswereld erg belangrijk. Mijn blog onderscheidt zich onder andere door de lay-out en de specifieke niche die ik heb gecreëerd (retro-meets-presents & inspiratie posts). Door te schrijven over retro, trek ik vintage & retro liefhebbers aan. Door dit te koppelen aan het heden en inspiratie, vinden ook andere mensen hun weg bij het lezen van mijn blogposts. Mijn blog is meer een leesblog, dus qua interactie moet ik het meer van social media hebben. Aan de andere kant heb ik wel bezoekers die lang blijven hangen. Ik hecht dan ook bijvoorbeeld meer waarde aan terugkerende lezers, dan me te focussen op meer interactie. (hoewel dat natuurlijk geen kwaad kan ;-).
Heel erg bedankt voor de tips! Liefs
Ik vind dat een hele moeilijke. Vooral als je vertrekt vanuit interesses, daaruit opbouwt en dan strandt bij het veel gebruikte onderwerp ‘lifestyle en mindstyle’. Nu is mindstyle nog niet zo heel hip, maar lifestyle wel. Ik schrijf er gewoon graag over, waarom zou ik dat veranderen? Maar mezelf onderscheiden is niet eenvoudig aangezien ik wel blogervaring heb, maar eerder met persoonlijke blogs.
Op het vlak van onderscheiden is er bij mij waarschijnlijk nog wel wat werk aan de winkel. Maar goed, ik doe het graag, dat is ook al een punt.
Goeie tips! Ik schrijf, zoals zo velen, over gezonde lifestyle, fashion, beauty, het leven van een moeder maar niet op de normale manier met reviews van producten. Ik hou meer van persoonlijke columns schrijven en daar bestaat het grootste deel van mijn blog uit.