Onderzoeken… het ene na het andere onderzoek wordt gepresenteerd. Van grappige weetjes, die uit het onderzoek van een bedrijf naar voren. Tot verwachtingen van een opiniepeiler over Neerlands politieke voorkeur. En dan heb je natuurlijk nog de wetenschappers – vaak verbonden aan universiteiten – die hun cijfers delen met de wereld. Echt over al die verschillende onderzoeken kun je eindeloos bloggen.
Onderzoeken: Google is je vriend
Op zoek naar een interessant onderzoek om over te bloggen? Natuurlijk kun je er dan gewoon de krant bij pakken. Fijn natuurlijk als je er gewoon de tijd voor hebt, maar wat als je snel een bericht wil schrijven aan de hand van één van die vele onderzoeken. Dan is Google echt je beste vriend. Koppel woorden als onderzoek, maar ook proefschrift met woorden als resultaten, persbericht, universiteit , 2015 (als je recente gegevens zoekt) én natuurlijk met het onderwerp waar je over blogt of het over wil hebben in je bericht.
Je zult zien dat je dan al op interessante berichten stuit. Misschien ontdek je niet het volledige bericht, maar kun je op basis van informatie die in het nieuwsbericht wordt beschreven al een mooi persoonlijk bericht schrijven. Blog je zakelijk dan zou ik er persoonlijk wel voor kiezen om meer cijfers te achterhalen. Zeker als het relevant is voor je werkgebied. Jij wil met je blog tenslotte aantonen dat je een kenner bent; dan kun je je verhaal niet baseren op maar een paar cijfers. Wat cijfers betreft; lees dan ook nog even deze tip van eerder deze maand.
Interessante onderzoeken
Je kunt verschillende onderzoeken natuurlijk ook samenbrengen in één opiniërend artikel. Of je nu zakelijk of persoonlijk blogt; ieder kan zijn of haar mening natuurlijk geven. En zeker als je dan een onderzoek hebt gevonden waar heel opvallende cijfers in staan, dan kun je hier goed mee uitpakken. Dit is echt zo’n post, waarbij je om de mening van je lezers kunt vragen. Hoe staan zij hier in. Zijn ze het eens met de uitslag van het onderzoek of geeft dit wel een heel vertekend beeld. Zeker bij onderzoeken die gedaan zijn door bedrijven, komen er vaak natuurlijk ook cijfers uit die gunstig voor het bedrijf zijn (of zo lachwekkend, dat het onderzoek wel wordt op gepakt: en hup, dat betekent gratis reclame).
Kijk en nu vind ik natuurlijk dat ik niet achter kan blijven; ik ben niet voor entertainment gegaan, maar voor informatie. Zo moet je deze pagina van Hubspot absoluut bezoeken als je meer cijfertjes wil over marketing, bloggen, social media gebruik. Heel interessant voor de zakelijke blogger, maar ook voor de nieuwsgierige blogger die ook de wereld achter al die blogs wil ontdekken. Ze hebben voor deze eindeloze lijst (die wel fijn is opgedeeld) gebruikt gemaakt van ontzettend veel verschillende onderzoeken. Ieder percentage slaat dus werkelijk ergens op. Lezen dus (voor wie de eerste keer nog niet op de link had geklikt). Waar ik zelf erg nieuwsgierig naar ben – we moeten er alleen nog tot volgend jaar op wachten – is het grote blogonderzoek van Leonie. Op haar blog Sleeping Lion schreef ze er al over. Geen onderzoek over (online) marketing lezen, dan moet je de rubriek van Marketingfacts volgen. Zij brengen wekelijks interessante onderzoeken samen. Zo zie je meteen hoe je als blogger ook een rubriek van al die onderzoeken kunt maken. Ze bieden echt inspiratie voor eindeloos veel artikelen…
Laat je inspireren door één van die vele onderzoeken en kom tot een interessant bericht. Je mag de humoristische kant op gaan en je lezers entertainen, maar je mag ze natuurlijk ook informeren. Succes!
Trackbacks/Pingbacks