Samen maak je een waardevolle blogpost; heb jij er al eens aan gedacht om je krachten te bundelen met een andere blogger. Als je gebruik maakt van elkaars kennis – van andere bloggers, collega’s, of je lezers – dan kun je samen tot een mooi artikel komen.
Wie breng je samen?
Nu denk je hierbij misschien meteen aan een gastblog, maar echt samen een blogpost maken gaat verder. Ieder geeft zijn of haar visie over een bepaald onderwerp en die zaken bundel je tot een bericht boordevol informatie. Een artikel waar je lezers niet om heen kunnen. En bijkomend voordeel: ieder die meewerkt aan dit project zal het ook delen via zijn of haar social media, waardoor je blog ook nog eens bij een breed netwerk onder de aandacht wordt gebracht. Reden te meer dus om eens na te denken over de mogelijkheden voor jou blog.
Maar welke meningen breng je dan samen? Je kunt dit op verschillende manieren doen. Je kunt er voor kiezen om een stelling op je site te plaatsen en je lezers daar op te laten reageren. In tijdschriftenland zie je dit bijvoorbeeld heel vaak. Kijk bijvoorbeeld naar dit voorbeeld van Flair, en de Denktank van Libelle. Reacties kunnen gebruikt worden in een artikel, waarin verschillende meningen aanbod komen. Eigenlijk een beetje, zoals ik heb gedaan met ‘zij vulden ‘m in’. Al zijn dat nu zoveel quotes dat dat de leesbaarheid van het artikel niet ten goede komt. Maar als je met een lijstje begint, vind ik ook dat je moet doorzetten.
Influencers samen
Je kunt er ook voor kiezen om de krachten van influencers te bundelen. Heb je een fashion blog vraag dan een x-aantal bekende andere fashion bloggers naar hun mening over een bepaalde trend. Blog je over eten, dan kun je er voor kiezen om aan twee andere bloggers (de één vegetarisch, de ander zonder e-nummers) te vragen of ze een gerecht willen tippen met een bepaald ingrediënt. Blog je puur persoonlijk dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om dit met andere bloggers te doen, maar dan over algemene zaken of de actualiteit. Op mama blogs zie je deze werkwijze al vaker.
De zakelijk blogger – die business to business actief is – zou ik in dit geval adviseren om meningen van echte prominenten in de branche bij elkaar te brengen. Actief op de consumentenmarkt dan is het ook interessant om zo de visie van klanten of cliënten te ontdekken. Dat zorgt bij de lezer ook voor een stukje herkenbaarheid. Deel je daarbij je kennis dan toon je dat je je klanten echt begrijpt.
Met wie maak jij samen een waardevolle blogpost? Stel je je lezers een vraag en bundel je die reacties of breng je influencers uit je branche samen? Doe wat bij jouw blog past.
Interessant. Ik heb een Coole Ouders Dreamteam. Toevallig zijn 2 van de drie moeders zelf bloggers maar had dat niet eens zo bedacht. Samen geven zij elke week antwoord op een opvoedvraag.