Selecteer een pagina

Facebook bereik: wat zeggen die cijfers nu over je blog? En natuurlijk nog belangrijker wat kun je hier mee op het gebied van inspiratie. We duiken vandaag verder in de cijfertjes.

Facebook bereik wat is dat?

Natuurlijk is een hoog Facebook bereik leuk om te zien in de statistieken op je pagina, maar wat zeggen die cijfertjes nu eigenlijk? Kijk je nu verward naar je beeldscherm en denk je ‘Facebook bereik, huh’. Voor de beginnende bloggers: als je een pagina hebt aangemaakt voor je blog of bedrijf, dan staat er onder ieder geplaatst bericht wat het bereik is. Als je daar op klikt, dan komen er meer cijfertjes te voorschijn.

Klik je op die cijfertjes dan krijg je de bericht details te zien. Als je de foto hieronder vergroot dan zie je dat ik 1.152 mensen bereikt heb met mijn win-actie (vandaag laatste kans om mee te doen trouwens). Daar zijn 85 vind-ik-leuks, reacties en gedeelde items uit voortgekomen. Vervolgens worden die gespecificeerd in 38 vind-ik-leuks, waarvan 33 voor het bericht en vijf op een gedeeld bericht. Er zijn 36 reacties gekomen, waarvan 2 op het bericht en 2 op het gedeeld bericht. Het bericht is 11 keer gedeeld, waarvan zes keer dit bericht en vijf keer ging het om een gedeeld bericht.

Klikken belangrijkste bij Facebook bereik

Onder dat lijstje met vind-ik-leuk en reactie-cijfers (die ook nog eens lichtgrijs zijn gemaakt) staan wat mij betreft de belangrijkste gegevens. Daar zie je hoevaak er op een bericht geklikt is. In dit geval 86 keer. Nu zit hier geen directe actie achter die naar mijn website gaat, maar in het geval van een blog wil je toch dat ze klikken en door klikken naar de link. Van die 86 kliks, hebben er 74 op de foto geklikt, 7 op de link en 5 overig. Overig wil zeggen dat ze bijvoorbeeld op pagina titels of lees meer klikken.

facebook_bereik_berichtdetailsOok bij statistieken zie je bereik steeds weer voorbij komen. Daar kun je ook zien of het je ‘normaal’ behaald hebt of doordat je het bericht gepromoot hebt (en dus betaald). Daar zie je ook de betrokkenheid, waarbij blauw staat voor kliks op het bericht en paars-roze voor de vind-ik-leuks, reacties en gedeelde items. Je bereik kan nog zo hoog zijn, maar als de betrokkenheid erg laag blijft dan weet je dat zo’n bericht dus niet scoorde op je blog. Zie je een lijn in de berichten die hoog scoren dan, kun je natuurlijk kijken of je over dat onderwerp bijvoorbeeld vaker kunt schrijven.

statistieken_facebook_bereikNegatieve feedback Facebook

Wat je nog meer in het Facebook bereik overzicht kunt zien is de negatieve feedback. Ook dat is natuurlijk goed om te bekijken. In mijn geval wil één persoon het bericht dus niet meer voorbij zien komen. Niemand heeft het bericht gerapporteerd als spam, wil alle berichten van mijn pagina verbergen of – nog erger – heeft besloten om mijn pagina niet meer leuk te vinden.

Als je dus ziet dat dit wel voorkomt, dan is het goed om dit in het oog te houden. Nu zijn één of twee personen natuurlijk niet erg, maar als het aantal opeens veel hoger ligt en je hebt een bepaalde blogpost gedeeld op je pagina dan weet je dat je met dat onderwerp dus voortaan wat voorzichtiger moet zijn.

Ik schreef de afgelopen dagen al meer over Facebook, lees ook:
over Facebook-groepen;
pagina’s in het oog houden;
en een bericht, foto of video insluiten.

bloggen_tip_365dagen_facebook_bereik