Blunders zijn altijd goed om de lachers op je hand te krijgen. Wil jij je lezers een grote glimlach bezorgen, durf dan eerlijk te zijn en deel één van de blunders die je het meest is bijgebleven. Want zeg nu zelf; we begaan allemaal wel eens een lachwekkende blunder.
Moet ik mijn blunders wel benoemen
En of je je blunders moet benoemen. Natuurlijk heb je zelf in de hand wat je deelt, maar iedereen heeft volgens mij wel eens iets meegemaakt dat het vertellen waard is. Zoals ik ook al bij de anekdotes schreef; dit trekt je wel in het desbetreffende artikel en zal je lezers nog meer bij je blog betrekken. Zeker als je persoonlijk blogt, want dan wil men het gezicht achter het blog toch echt leren kennen. Daar horen blunders nu eenmaal bij. Volgens mij gaat er echt niemand zonder gestuntel door het leven.
Zakelijk gezien, begrijp ik dat het een lastigere kwestie is. Natuurlijk moet je je echte professie en kwaliteit niet ten grabbel leggen, maar bij ieder bedrijf gaat er wel iets mis. Je kunt dan juist uitblinken door hoe je dat vervolgens hebt aangepakt. Denk eens aan zo’n verhaal, waarbij de klant nog steeds een zeer tevreden klant is. Niets menselijks is een ondernemer tenslotte vreemd. Juist bedrijven die alleen lofzangen delen, komen in mijn optiek minder geloofwaardig over. Ik weet niet hoe jullie dat ervaren.
Blunders van anderen doen het ook goed
Dat blunders van anderen het ook goed doen, bewijzen programma’s als ‘America’s Funniest Home Video’s’. Fashion bloggers kunnen hier schrijven over een model dat struikelde op de catwalk. Beauty bloggers kunnen voor filmpjes kiezen, waarbij anderen (of zelf; dat zou nog beter scoren) volledig in de mist gaan met een bepaald make-up product. En misschien heb je als travel blogger ook wel hele foute reisfoto’s gespot op Instagram. Maar Youtube blijft hier de onbetwiste nummer één qua vinden van blunders. Al zijn sites als Dumpert en FailArmy (ken je die nog niet; echt even checken) natuurlijk ook een bron van inspiratie.
Als zakelijk blogger lees je misschien iets over een blunder van een collega in de krant. Heb je een transportbedrijf en zie je dat een ander bedrijf een viaduct heeft geramd, dan kun je daar over schrijven. Let er wel op dat je je conculega niet te kakken zet, maar beschrijf met respect hoe zoiets kan gebeuren en wat jullie er aan doen op dit te voorkomen. En zo kom je in iedere beroepsgroep natuurlijk wel blunders in het nieuws tegen. Laat je daardoor ook inspireren.
Durf jij een blunder te delen of laat je je door anderen inspireren voor je blog van vandaag?
Mijn hele blog draait toch wel een beetje op (zelf)spot.
Leedvermaak is altijd het beste vermaak, en ik deel graag anekdotes als ik weer eens een blunder bega (en dat is vaak). Hoort ook wel een beetje erbij als je blogt in de ‘persoonlijk’ niche, denk ik zo…
Hoi Patricia, leuk stukje!
Ik heb zelf de ervaring dat stukjes/columns waarin eigen blunders zijn verwerkt, het inderdaad goed doen bij de lezer. Je moet er dan inderdaad wel voor waken dat er een “backfire effect” op kan treden, in die zin dat mensen je altijd als een grappig, stuntelig type gaan zien en je niet meer helemaal serieus nemen, hetgeen (zoals je zelf al aangeeft) zeker niet aan te raden is in een zakelijke omgeving.
Veel mensen houden hun eigen blunders nl. angstvallig verborgen voor anderen en juist zij (degenen die een latent minderwaardigheidscomplex hebben) vinden het geweldig om blunders van anderen te benadrukken, tricky dus …
Ik blog persoonlijk en heb het dus regelmatig over dingen die me zijn overkomen: ik merk dat het ook voor mij alleen maar leuk is om daarover te schrijven!