Luisterend oor aanbieden, brengt inspiratie… Nee, je hebt geen dubbele agenda als goed luistert naar die ene vriend(in) of klant die het zo goed kan gebruiken. Je zult alleen merken dat deze gesprekken in je hoofd blijven hangen, zodat ze je op een later ogenblik ook kunnen inspireren.
Geen dubbele agenda
Ieder heeft soms wel eens de behoefte aan een luisterend oor. Gaat het om familie of vrienden, dan sta je natuurlijk voor ze klaar. Maar hoe zit dat met de lezers van je blog of je klanten. Luister ook naar hun. Toon belangstelling, geef iemand de ruimte om zijn of haar verhaal te doen, stel vragen, geef feedback. Kortom: laat merken dat je ook echt luistert. En dat is nog wel eens pittig. Want luisteren – hoe eenvoudig het ook klinkt – is geen gemakkelijke opgave. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik veel te snel inhaak op wat iemand zegt.
Heb je een dubbele agenda als je je uiteindelijk laat inspireren door het gehoorde? Nee, sommige verhalen verdienen het gewoon om opgeschreven te worden. Het zijn die onderwerpen die een week na een gesprek nog steeds in je hoofd blijven hangen. Een luisterend oor aanbieden, doe je ook niet met de reden dat je wel wat inspiratie kunt gebruiken. Nee, dat doe je, omdat je er voor iemand wil zijn. Omdat je die ene klant die service wil bieden, die hij of zij verdient.
Niet chic?
Schrijf je dan dat verhaal gewoon letterlijk op? Nee, dat is natuurlijk niet chic. Die persoon heeft jou dat in vertrouwen allemaal verteld. Als je iets met het besprokene wil doen, kun je kiezen voor verschillende opties. Je kunt het zo anonimiseren dat niemand weet om wie het gaat. Lees bijvoorbeeld de artikelen die ik voor TwijfelMoeder over Nijmeegse Vierdaagse schreef. Daar liepen bijna 46.000 mensen mee; ieder kan dit dus gezegd hebben.
Maar je kunt er ook voor kiezen om kort de aanleiding – dat is dus het gesprek dat je had – voor een bepaald bericht te melden. Dan hoef je verder niet in detail te treden, maar kun je gewoon je visie delen. Ik vind het zelf dan altijd wel zo netjes om dat even aan die persoon te melden, voordat hij of zij opeens zijn vraag of opmerking op je blog ontdekt. Besluit je om het hele verhaal vrij letterlijk te delen, dan doe je dat natuurlijk ook in overleg. En dat gaat wat mij betreft wel verder dan ‘vind je het goed dat ik schrijf over wat je me vertelde?’. Ik laat in zo’n geval ook echt de blogpost lezen voor publicatie.
Luisterend oor als voordeel
Als je schrijft over wat je ter ore gekomen is, zul je ontdekken dat je echt unieke blog berichten hebt. Ieder verhaal is tenslotte bijzonder. Misschien is de mening van die ene persoon scherper dan hoe jij je zou uitdrukken. Dan zul je hier zeker lezers mee trekken. Uitgesproken koppen, trekken toch lezers. We zijn tenslotte allemaal nieuwsgierig.
Gaat het om een verhaal van een klant, dan zullen andere klanten zich hierin mogelijk ook herkennen. Ze lezen dan meteen hoe jij hier mee omgaat. Wie weet levert dat wel nieuwe klanten op. Zo is het zijn van een luisterend oor dus ook een voordeel voor je blog.
Heb jij recent je luisterend oor aangeboden? Welk verhaal is je bijgebleven. Kun je dat op een bepaalde manier in een blog verwerken? Dat is de uitdaging voor vandaag.