Mijlpaal delen op je blog? Twijfel jij als (zakelijk) blogger daar echt aan? Waarom? Waarom zo bescheiden zijn. Het is toch geen schande om hoogtepunten te delen? Zo is voor mij vandaag best een speciale dag: ik heb namelijk al 100 blog tips gedeeld.
mijl·paal (de; m; meervoud: mijlpalen)
1belangrijke gebeurtenis in een mensenleven, in de geschiedenis
Wanneer is iets deen mijlpaal?
Wat is nu een mijlpaal. Om die discussie voor te zijn, heb ik het woord opgezocht in het woordenboek. Als de uitleg van Van Dale leest, zie je meteen dat je hier echt alle kanten mee op kunt. En waar je mensenleven leest, kun je ook ‘het leven van een ondernemer’ of ‘in een blog bestaan’ invullen. Een mijlpaal is een belangrijke gebeurtenis. Dat hoeft nog niet meteen het hoogtepunt uit je carrière te zijn, maar het is wel iets waar je trots op bent. Vertel je trots tegen je vrienden hoeveel bezoekers je site deze maand heeft behaald? Waarom doe je dat dan niet op je social media. Sterker: waarom maak je er geen bericht van om je lezers te bedanken.
Met name vrouwen zijn ontzettend bescheiden. In de cursussen die ik geef – over bloggen en social media-gebruik – hoor ik ook vaak ‘maar dat is toch niet interessant om te delen’. Waarom vul jij al in wat wel of niet interessant is? Als jij er trots op bent, dan zullen je vaste lezers dat ook waarderen. Ze blijven je tenslotte niet voor niets volgen. Die ene klant schakelt je niet voor niets al jaren in. Deel dus dat hoogtepunt. Op je blog, maar vergeet die dan ook niet te delen op je social media. Op LinkedIn, Twitter, Facebook nodigen dit soort berichten ook uit tot een reactie. Tja, en geven mensen je een ‘duimpje’ op LinkedIn dan ziet zo het hele netwerk van die liker dat. En wat Facebook betreft; die likes zorgen er wel weer voor dat je bericht meer wordt vertoond.
Overspoel je lezers niet
Moet je dan iedere ‘scheet’ benoemen… Dat is een kwestie van aanvoelen. Persoonlijk vind ik dat het wel bijzonder moet blijven. Zoals Van Dale zegt het is een ‘belangrijke gebeurtenis’. Media-aandacht is dat bijvoorbeeld. Hoe gaaf is het dat jij over je bedrijf of blog wordt geïnterviewd. Natuurlijk schrijf je daar dan over. Heb je een persbericht verstuurd en neemt werkelijk iedere online nieuwsmedium je bericht over, maak daar dan niet steeds een apart bericht van, maar kies voor een linkoverzicht. Anders overspoel je je lezers met met de ene na de andere mijlpaal.
Op het vluchtige social media kun je daar iets makkelijker mee omgaan – op Twitter kun je die linkjes wel retorten – maar op je blog is dat echt anders. Je lezers komen natuurlijk ook om je berichten te lezen. Kortom een goede afweging is hierbij wel van belang.
100 tips; mijn mijlpaal
Ik ben inmiddels al honderd dagen in de ban van deze challenge. Bijna iedere dag is het gelukt om een tip te delen. Alleen tijdens de Paasdagen liep het door onderhoud aan de server iets anders, maar ook die berichten staan al klaar in concept. Op Facebook heb ik daar ook melding van gemaakt, zodat de dagelijkse lezer verder kan. Kom je hier via Google dan zul je er niets van merken (dit weekend heb ik eindelijk tijd om ze nog even goed door te nemen en te plaatsen).
Wat voor mij ook een absolute mijlpaal is, is het bereik van mijn de blogspiratie blogtag. Ook daar tikken we de honderd aan en gaan we er zelfs voorbij. Iedere dag spot ik via Google Alerts, maar ook via Twitter weer nieuwe ingevulde tags. Ik lees ze allemaal. Stuk voor stuk zijn ze zo inspirerend. Echt als je een dag even vastzit, dan moet het overzicht met inspirerende quotes maar eens lezen (en natuurlijk doorklikken naar al die enthousiaste bloggers!).
Op naar de volgende mijlpaal!
De opdracht van vandaag is niet zo moeilijk… Deel jouw mijlpaal!
Ik vind mijlpalen juist altijd heerlijk om te lezen!
Zelf waag ik me er echter maar zelden aan – beetje vreemde beredenatie eigenlijk…
Vieren die mijlpalen, zou ik zeggen!
Mijn mijlpaal komt over 6 dagen online… Dan bestaat meisje-eigenwijsje een jaar 😉
Superleuk toch mijlpalen. Ook gunnen is een belangrijk ook richting andere bloggers denk ik. Kennis delen daar worden wij allemaal slimmer en wijzer van en in deze markt kunnen wij daar denk ik in Nederland nog heel veel mee bereiken. Alleen is het iets wat niet zo in onze Nederlandse aard is, helaas. We zouden iets meer naar andere culturen kunnen kijken en met elkaar verder kunnen groeien.
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met zakelijk blogen. Lees nu toch dat ik echt te bescheiden ben! Daadwerkelijk mag ik er trots op zijn wat ik bereik. Heb altijd het gevoel om daadwerkelijk te denken. ……wie zit daar nu op te wachten. Heb net weer een blog geschreven en dan op het eind even wijzen op een winactie ivm mijlpaal. Volgende keer dus echt trotser zijn. Stukje bewustwording weer!
Hihi “moet je dan iedere scheet benoemen” (er zijn mensen die dat wel doen ja). Handig artikel en leuk om te lezen. Mijlpalen zijn er juist om gedeeld te worden, share the happiness! 🙂
Interessant artikel met goede tips erin, dank je 🙂 Mijlpalen lezen bij andere bloggers is echt leuk, je wordt er spontaan gelukkig van en als je zelf blogt besef je hoe belangrijk zulke mijlpalen zijn voor hen. Ik ben een beetje bescheiden en zet nu en dan een mijlpaal online, meestal een nieuwe categorie of nieuwe reeks die ik begin 🙂 En voor de moment is dat voor mijn blog voldoende 🙂 Liefs! x
Oh, hier denk ik ook vaak over na! Als ik weer een bepaald aantal blogposts online heb staan vraag ik me altijd af ”moet ik hier iets mee doen?” en ook met jubilea twijfel ik altijd of ik er een post of bericht aan moet wijden. Maar je filosofie ”als je er trots op bent, moet je het doen” vind ik wel een hele goeie 🙂
ik weet niet of ik dit moet doen op een autoblog zoals instauto.nl … ?