Selecteer een pagina

Mijlpaal delen op je blog? Twijfel jij als (zakelijk) blogger daar echt aan? Waarom? Waarom zo bescheiden zijn. Het is toch geen schande om hoogtepunten te delen? Zo is voor mij vandaag best een speciale dag: ik heb namelijk al 100 blog tips gedeeld.

mijl·paal (de; m; meervoud: mijlpalen)
1belangrijke gebeurtenis in een mensenleven, in de geschiedenis

Wanneer is iets deen mijlpaal?

Wat is nu een mijlpaal. Om die discussie voor te zijn, heb ik het woord opgezocht in het woordenboek. Als de uitleg van Van Dale leest, zie je meteen dat je hier echt alle kanten mee op kunt. En waar je mensenleven leest, kun je ook ‘het leven van een ondernemer’ of ‘in een blog bestaan’ invullen. Een mijlpaal is een belangrijke gebeurtenis. Dat hoeft nog niet meteen het hoogtepunt uit je carrière te zijn, maar het is wel iets waar je trots op bent. Vertel je trots tegen je vrienden hoeveel bezoekers je site deze maand heeft behaald? Waarom doe je dat dan niet op je social media. Sterker: waarom maak je er geen bericht van om je lezers te bedanken.

Met name vrouwen zijn ontzettend bescheiden. In de cursussen die ik geef – over bloggen en social media-gebruik – hoor ik ook vaak ‘maar dat is toch niet interessant om te delen’. Waarom vul jij al in wat wel of niet interessant is? Als jij er trots op bent, dan zullen je vaste lezers dat ook waarderen. Ze blijven je tenslotte niet voor niets volgen. Die ene klant schakelt je niet voor niets al jaren in. Deel dus dat hoogtepunt. Op je blog, maar vergeet die dan ook niet te delen op je social media. Op LinkedIn, Twitter, Facebook nodigen dit soort berichten ook uit tot een reactie. Tja, en geven mensen je een ‘duimpje’ op LinkedIn dan ziet zo het hele netwerk van die liker dat. En wat Facebook betreft; die likes zorgen er wel weer voor dat je bericht meer wordt vertoond.

Overspoel je lezers niet

Moet je dan iedere ‘scheet’ benoemen… Dat is een kwestie van aanvoelen. Persoonlijk vind ik dat het wel bijzonder moet blijven. Zoals Van Dale zegt het is een ‘belangrijke gebeurtenis’. Media-aandacht is dat bijvoorbeeld. Hoe gaaf is het dat jij over je bedrijf of blog wordt geïnterviewd. Natuurlijk schrijf je daar dan over. Heb je een persbericht verstuurd en neemt werkelijk iedere online nieuwsmedium je bericht over, maak daar dan niet steeds een apart bericht van, maar kies voor een linkoverzicht. Anders overspoel je je lezers met met de ene na de andere mijlpaal.

Op het vluchtige social media kun je daar iets makkelijker mee omgaan – op Twitter kun je die linkjes wel retorten – maar op je blog is dat echt anders. Je lezers komen natuurlijk ook om je berichten te lezen. Kortom een goede afweging is hierbij wel van belang.

100 tips; mijn mijlpaal

Ik ben inmiddels al honderd dagen in de ban van deze challenge. Bijna iedere dag is het gelukt om een tip te delen. Alleen tijdens de Paasdagen liep het door onderhoud aan de server iets anders, maar ook die berichten staan al klaar in concept. Op Facebook heb ik daar ook melding van gemaakt, zodat de dagelijkse lezer verder kan. Kom je hier via Google dan zul je er niets van merken (dit weekend heb ik eindelijk tijd om ze nog even goed door te nemen en te plaatsen).

Wat voor mij ook een absolute mijlpaal is, is het bereik van mijn de blogspiratie blogtag. Ook daar tikken we de honderd aan en gaan we er zelfs voorbij. Iedere dag spot ik via Google Alerts, maar ook via Twitter weer nieuwe ingevulde tags. Ik lees ze allemaal. Stuk voor stuk zijn ze zo inspirerend. Echt als je een dag even vastzit, dan moet het overzicht met inspirerende quotes maar eens lezen (en natuurlijk doorklikken naar al die enthousiaste bloggers!).

Op naar de volgende mijlpaal!

De opdracht van vandaag is niet zo moeilijk… Deel jouw mijlpaal!

bloggen_tips_365dagen_mijlpaal