Selecteer een pagina

Mis dit niet: Succesvol bloggen doe je zo! De tip van vandaag ligt in het verlengde van gister. We gaan de lezers weer triggeren met de kop van het bericht. Die willen namelijk niets missen. (Misschien trapte je er zelf ook wel in toen je de titel van dit bericht las)

Angst om iets mis te lopen

Titels die een lezer het idee geven dat ze iets missen als ze het artikel niet lezen, werken echt ontzettend goed. Je speelt met zo’n titel in op de angst en twijfel van je lezers. Waar je over blogt. Of je dat zakelijk of privé doet. Dat maakt helemaal niet uit. Mensen zijn zo nieuwsgierig dat ze zaken niet mis willen lopen.

Ik moet ook toegeven dat ik dat soort berichten veel sneller open als ik ze bijvoorbeeld op social media tegen kom. In Google valt dat dan wel weer mee. Ik weet tenslotte ook dat het gebruikt wordt als marketinginstrument; om lezers zo naar de site te trekken. Want helaas valt de inhoud van zo’n blog nog wel eens tegen. Maar ja op social media scan je snel en denk je al snel ‘anders mis ik echt iets interessant’. Vaak wordt deze strategie trouwens gecombineerd met de lijstjes en cijfers.

Wat wil mijn lezer nu echt niet missen?

Als je deze tip goed in wil zetten, moet je je doelgroep goed kennen. Vraag jezelf af: waarom bezoeken ze je site. Zijn ze op zoek naar inspiratie of de nieuwste trends; in het geval van fashion bloggers willen lezers vaak op de hoogte blijven van de nieuwste mode. “Vijf trends voor deze zomer die je niet mag missen”, maar ook “Deze items mogen niet in je kast ontbreken”, zijn dan koppen waar je je lezer mee triggert. Bij de zakelijk blogger is de lezer vaak op de site, omdat men interesse heeft in de dienst of het product. Dan speel je daar op in. Dat kan heel commercieel door te zeggen “Zonder X loop je omzet mis”, maar juist ook wat slinkser door iets in de trant als “Deze tips mag je niet missen.”

Qua inhoud van het bericht doe je eigenlijk hetzelfde als voorheen. Je schrijft een interessante blogpost waarin je informatie of inspiratie deelt. Toch zul je zien dat deze berichten beter worden gelezen. Dat heeft alles te maken met de Fear Of Missing Out (FOMO). Veel mensen zijn bang om dingen mis te lopen. Dat geldt niet alleen voor informatie, maar ook voor nieuw trends of updates van vrienden. Daarom checken we ook de hele dag door onze social media.

FOMO: Fear of Missing Out

Wat wel heel interessant is, is dat die angst om iets te missen er uiteindelijk voor zorgt dat het onze doelen dus niet halen. Bobby Mook legt dat uit in zijn TEDx Talk.

En hier een interessante uitleg waarin dit gecombineerd wordt met marketing.

Wat mogen je lezers absoluut niet missen? Speel in op FOMO en trigger met de titel van je blog bericht.

bloggen_tips_365dagen_mis_niet